PRODUKT NIEDOSTĘPNY
Studium hermeneutyczne w oparciu o listy
św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza
„Autorka umiejętnie nakreśla kierunek biblijnej drogi św. Teresy do spotkania z Oblubieńcem (…). Droga ta prowadzi od poszukiwania oblicza Ukochanego, które odnajduje się w cierpieniu i w tabernakulum, do przyjęcia Jego obietnicy pełni poznania Boga. Motywacją do podążania tą drogą jest świadomość bycia obdarowanym miłością przez Oblubieńca. Ta droga nie jest łatwa, gdyż jest uczestnictwem w Jego kielichu goryczy. Na drodze tej Święta przeżywa wszystkie egzystencjalne doświadczenia – zarówno cierpienia jak i radości – otwierające ją coraz bardziej na Bożą Oblubieńczą miłość. Teresa jest dla Autorki pracy przykładem «jak spotykać się ze Słowem, jak wejść z Nim w przestrzeń przeobrażającego dialogu, by doświadczenia codzienności zobaczyć w Jego perspektywie»”.
„Jest to pierwsza prekursorska praca naukowa w biblistyce polskiej pisana z rygorystycznym zastosowaniem narzędzia analizy semiotycznej (…)”.
„Metoda semiotycznej analizy tekstów biblijnych, choć często stosowana we francuskiej i anglojęzycznej egzegezie, w polskiej biblistyce rzadko pojawia się jako narzędzie interpretacji. Wszystkie egzegetyczne części są pod tym względem najwartościowszą i najbardziej nowatorską częścią rozprawy. Włączenie w czysto formalną gramatykę narracyjną, za pomocą której autorka prześwietla teksty biblijne, implikacji wiary, co stanowi bezpośrednie odwołanie się do hermeneutyki wiary Benedykta XVI, jeszcze wzmacnia wrażenie oryginalności jej rozważań”.
„Rozprawa w całości stanowi ważny i oryginalny przyczynek z zakresu praktycznego zastosowania analizy semiotycznej do wybranych tekstów biblijnych i ich recepcji w Listach św. Teresy, i w pełni zasługuje na najwyższą ocenę. Jej nowatorski charakter uwidacznia się szczególnie w samodzielnym wykorzystaniu gramatyki narracyjnej do wielokrotnie interpretowanych innymi metodami tekstów biblijnych. W odniesieniu do sposobu czytania Biblii przez Teresę, warto podkreślić tezę, wyłaniającą się z rozważań autorki, że nie tylko egzegeza naukowa, lecz także życie i pisma świętych odsłaniają żywą prawdę, zawartą w Piśmie”.