Permanentna
formacja katechetów jest zadaniem i wyzwaniem, jakie stawia nie tylko
pluralistyczna sytuacja społeczno-kulturowa, obecność katechety w
strukturach oświatowych, ale przede wszystkim katecheza, która wymaga,
by katecheta byt nauczycielem wiary, wychowawcą chrześcijańskim,
świadkiem wiary, terapeutą duchowym, animatorem wspólnoty i partnerem
dialogu. Taki wizerunek katechety domaga się, aby w formacji uwzględnić,
postulowane przez Dyrektorium oglólne o katechizacji trzy wymiary formacji katechetów, które zostały wyrażone w słowach; „być", „wiedzieć" i „umieć działać" (...)
W kontekście wytyczonego przez Dyrektorium kierunku formacyjnego rodzi się pytanie; na ile poszczególne kościoły
partykularne uwzględniły wspomniane trzy wymiary formacji katechetów? W
kontekście zaś podjętego tematu dysertacji doktorskiej pojawia się
kolejne pytanie; czy i na ile powyższy postulat autorów Dyrektorium oglólnego o katechizacji nadał
kierunek formacji katechetów duchownych, świeckich i zakonnych w
diecezji płockiej? Poszukiwanie odpowiedzi na to właśnie pytanie stało
się głównym problemem badawczym niniejszej pracy.