Mamy nadzieję, że analiza wybranych wątków z życia i działalności Starego Doktora zawartych w publikacji Janusz Korczak. (Nie)znany lekarz, pedagog, wychowawca i przyjaciel dzieci, przybliży i pozwoli zrozumieć, a może i odkryć wiele tajemnic kryjących się w życiu i działalności tego CZŁOWIEKA. Motywacją może być w dalszym ciągu skromne spojrzenie na postać Starego Doktora w świetle Ewangelii Miłości, czyli czynionego dobra i heroicznego poświęcenia dla dziecka. Jego pedagogika miłości oraz system wychowawczo-opiekuńczy są wciąż aktualne i na nowo odkrywane. Dla wielu, w tym dla pedagoga, nauczyciela, rodzica, opiekuna, wychowawcy, teologa, psychologa, postać J. Korczaka stanowi inspirację do ciągłego poszukiwania praktycznych realizacji Korczakowskich metod oraz systemu wychowawczego w XXI wieku. Postać ta nie jest ani prosta, ani łatwa. Wciąż jest wiele do odkrycia oraz do wykorzystania z dorobku Starego Doktora w codziennej pracy z dzieckiem.
ks. A. Gretkowski, S. Kwiatkowska, B. Olszewska
redaktorzy, Wprowadzenie
Autorami tekstów są nauczyciele akademiccy, zarówno teoretycy jak i praktycy, reprezentujący różne dyscypliny naukowe. Ta różnorodność jest wielką zaletą przedłożonej mi do zaopiniowania pozycji, bowiem ukazuje poglądy i dokonania Janusza Korczaka z bardzo różnych punktów widzenia. Nadaje to całemu tekstowi szczególnej oryginalności, który zyskuje dzięki temu na wartości jako materiał do wykorzystania w procesie kształcenia studentów nie tylko pedagogiki, ale także psychologii czy polityki społecznej. Na podkreślenie zasługują także obszerne wykazy bibliograficzne zamieszczone przez autorów po każdym z poszczególnych artykułów.
Prof. zw. dr hab. Adam Massalski
z recenzji wydawniczej